DE GRENZEN VERLEGGEN

De gloednieuwe Hallberg-Rassy 50 volgt het grote succes met de 57, 44, 40C en 340. De nieuwe 50 is ontworpen voor moeiteloos varen een hoog comfortniveau en  veel opbergruimte. De Hallberg-Rassy 50 verlegt de grenzen voor wat mogelijk is tot 50 voet en blijft tegelijkertijd trouw aan de klassieke Hallberg-Rassy basisprincipes.

VEEL VOLUME, COMFORT EN OPSLAG

Van oudsher zijn we gewend om boten te vergelijken op basis van romplengte in voeten. Veel relevanter echter, is de lengte van de waterlijn. De nieuwe 50 heeft een waterlijn die maar liefst 50 cm langer is dan op de Hallberg-Rassy 55. Een langere waterlijn geeft betere zeilprestaties met langere gemiddelde dagtochten en tegelijkertijd meer volume in het interieur, comfort en opslag onderdeks. De breedte is 33 cm groter op het breedste punt en een ongelofelijke 1,08 m breder dan de Hallberg-Rassy 55 op de spiegel. Dat verbetert het interieur volume en de opbergruimte enorm.


COMFORTABELE ZEEGANG

De moderne en zeer efficiënte rompvorm geeft superieure zeilprestaties. De boegsectie van het onderwaterschip is afgerond, bijna als een ei, dit betekent een comfortabele zeegang onder elke hoek. De romp is dusdanig ontworpen dat alle moderne comfort uitrusting eenvoudig kan worden geplaatst, er veel tankinhoud mogelijk is en talrijke persoonlijke bezittingen altijd mee aan boord kunnen worden genomen.

GROTE EN GOED BESCHERMDE KUIP

Typisch Hallberg-Rassy, de kuip is zeer goed beschut en biedt keuze tussen een soft top of hard top voorruit met gehard glas met een te openen middendeel en handgrepen aan de zijkanten. Dit is de ideale cockpit oplossing voor zowel warme als koude gebieden. Er is volledig zicht rondom, de dubbele stuurwielen bieden ruimte voor diverse beeldschermen en bedieningsknoppen maar ook een gemakkelijke doorgang vanachter de stuurstanden naar voren. Optioneel is er een grote vaste hoogglans gelakte teakhouten tafel leverbaar.


MODERN EN EENVOUDIG TE HANTEREN ZEILPLAN

De tuigage is modern en eenvoudig te bedienen. Het is mogelijk om een afneembaar zwaarweerzeil te voeren zonder karren. Het voorzeil is licht overlappend, wat het overstag gaan gemakkelijk maakt, daarnaast is er is een optie voor een zelfkerende fok. Seldén elektrische furlers voor zowel het rolgrootzeil als voorzeil, evenals elektrische schootlieren zijn standaard gemonteerd. Het grootzeil is ontworpen voor het voeren van een Elvström FatFurl modern rolgrootzeil met Epex membraan. De hoofdwanten en tussenwanten zijn op gescheiden puttingen aangebracht, een uitvinding van Hallberg-Rassy, die de doorgang op het dek vergemakkelijkt en ervoor zorgt dat het voorzeil eenvoudig trimbaar is. De brede spreaders garanderen een stabiele tuigage, het dekplan is vrij van lijnen en is zeer overzichtelijk.

VEEL OPSLAGRUIMTE AAN DEK

De opslag aan dek is royaal! Er is niet alleen een enorme bakskist tussen de voorkajuit en de ankerkluis, er zijn ook twee riante te openen bakskisten op het achterdek, één bakskist in de kuip en goede opbergmogelijkheden voor fenders en landvasten boven de ankerkluis.

DUBBELE STUURWIELEN

Het stuursysteem heeft dubbele roeren, superieur zowel op het gebied van controle tijdens het varen, als op het gebied van aangenaam trillingsvrij zeilen en vanuit het veiligheidsperspectief.

ALLES OP EEN NIVEAU

Het interieur is op één niveau in de gehele boot. Dit garandeert een comfortabele en velige gang door de boot, zowel op zee als voor anker of in een jachthaven.

LICHT EN RUIMTELIJK INTERIEUR MET VEEL OPBERGRUIMTE

Het interieur geeft veel daglicht door meerdere grote dekluiken en ramen in de kajuitopbouw. Binnen is veel directe en indirecte led verlichting welke veel warmte creeert. Er is goede ventilatie in de hele boot door diverse dorades. De indeling is ruimtelijk van opzet, ook de opbergmogelijkheden zijn royaal. Het verfijnde houtwerk heeft de bekende Hallberg-Rassy afwerking.

Diverse indelingen mogelijk, zoals een L-vormige kombuis of langs-kombuis. De eigenaar kan kiezen voor een center sleeper in de achterhut of dubbel- met enkelbed. De voorhut kan met een frans bed worden uitgerust of een V-vorm.  Alternatieve indelingen zijn in overleg bespreekbaar.

RUIME STANDAARDUITRUSTING

De standaard uitrusting is zeer uitgebreid, met o.a. elektrische in-mast furling en elektrische voorzeil furler, hoogwaardige zeilen, teakhouten dek, intrekbare boegschroef van Sleipner Side-Power, een 12 kW generator, een 110 PK hoofdmotor, elektrisch koken, koelkast en vriezer, tewaterlating en tuigage op de werf, antifouling, fenders en nog veel meer.

PRIJSLIJST HALLBERG-RASSY 50

INLOOP-MACHINEKAMER

De grote inloop-machinekamer met gemakkelijke toegang maakt onderhoud een stuk eenvoudiger.  De machinekamer is voorzien van hoogwaardige geluidsisolatie middels zorgvuldig geplaatste aluminium platen. Toegang is via een grote deur aan bakboordzijde, evenals een hefbare trap aan de voorkant en een verwijderbaar paneel aan de achterkant van de machinekamer. Verder is de vloer in de kuip geschroefd en wegneembaar. In de machinekamer bevindt zich ook de technische uitrusting waaronder: de generator met geluidsisolatie, pompen, filters, dubbele kachels. De commonrail diesel hoofdmotor is voorzien van een AquaDrive flexibele koppeling om de belastingen van de schroefas op te vangen en verdere trillingen en geluid te verminderen. De machinekamerverlichting is 24V en er is ook een krachtige optionele 230 v led-verlichting. De Mastervolt Combi Pro lader/omvormer wisselt automatisch en snel tussen walstroom en omvormer, afhankelijk van wat er beschikbaar is.  

IN PRODUCTIE TIJDENS DE 'OPPET VARV' HALLBERG-RASSY OPEN DAGEN VAN 21-23 AUGUSTUS 2020

De gloednieuwe Hallberg-Rassy 50 zal in productie zijn op de grootste zeilbootshow van Scandinavië, Öppet Varv, 21-23 augustus 2020 in Ellös, eiland Orust, en een volledig afgewerkte boot zal te zien zijn op de grootste bootshow ter wereld, boot Düsseldorf, januari 2021.

request more information

Files and documents

Hallberg-Rassy 50 Standard Specification.pdf(pdf) - 2.8 MB
Hallberg-Rassy 50 price list - NovaYachting.pdf(pdf) - 680 KB
Hallberg-Rassy 50 Interior drawing.pdf(pdf) - 1.3 MB

Back to top ^

Data Sheet

DesignerGermán Frers Naval Architecture
CE categoryA - Unlimited ocean voyages
Hull length15.23 m / 50’ 0”
Maximum length16.34 m / 53’ 7’’
Waterline at rest14.80 m / 48’ 7’’
Beam without rubrail5.00 m / 16’ 5”
Beam with rubrail5.02 m / 16’ 6”
Draft, empty standard boat2.35 m* / 7’ 8 1/2” *
Displacement, empty standard boat21 t / 46 300 lbs
Keel weight7.15 t / 15 800 lbs
Keel typelead on deep bilge
Sail area with genoajib136 m² / 1 460 ft²
Sail area, optimized main and genoajib151 m² / 1 651 ft²
Air draft, ex Windex24.9 m / 81’ 8’’
EngineYanmar 4JH110CR
Power at crank shaft81 kW / 110 HP
TransmissionHydraulic with shaft
Diesel1000 l / 264 US gallon
Fresh water800 l /211 US gallon
* Also available as a shallow draft version

request more information

Back to top ^