Aan de basis van het Greenline concept staat de snelle, zeer efficiënte en energie- besparende Superdisplacement™-romp. Daarnaast beschiken deze jachten (optioneel) over een hybride voortstuwingssysteem met drie functies (diesel of elektrische aandrijving, e-powergeneratie), een dak vol zonnepanelen en een ontwerp waarbij comfort, zeewaardigheid en gebruiksgemak centraal staan.

DE ROMP.
Het hart van de superieure prestaties van de Greenline 33 is de nieuwe Superdisplacement™-romp, die minder brandstof verbruikt en minder CO2-uitstoot en minder golven veroorzaakt dan welke andere vergelijkbare waterverplaatsende of planerende romp dan ook. Deze Superdisplacement™-romp is effectief van nul tot tweemaal de rompsnelheid voor een bepaalde lengte van de waterlijn – bij een waterlijn van 10 meter betekent dit 7,5 tot 15 knopen. Een bijkomend voordeel van deze romp is het kalm en stabiel varen onder alle omstandigheden - een belangrijke factor voor comfort en veiligheid onderweg (vele malen beter dan welke planerende romp dan ook). 

 

KIMKIELEN .

Dubbele beschermende vaste kielen (kimkielen) aan het achterste gedeelte van het onderwaterschip zorgen voor een uitstekende stabiliteit, vooral in een volgende zee. Tegelijkertijd hebben ze een stabiliserende werking en beschermen ze de schroef en de aandrijving wanneer de boot per ongeluk aan de grond loopt. De kielen zijn gemakkelijk te vervangen zonder dat de structuur van de boot wordt aangetast. Ook kan de boot dankzij de kielen aan de grond worden gezet zonder schade aan de romp of de voortstuwing te veroorzaken. 

DIESELMOTOR 
De Greenline 33 leveren wij momenteel met motoren van Mercury Diesel en Volvo Penta. Een bereik van 700 zeemijl bij een kruissnelheid van 13 km/u (brandstofcapaciteit 400 l, 10% reserve) is met goed haalbaar. Deze motoren zijn niet alleen uitermate stil, trillingsvrij (minder lawaai en minder trillingen verbeteren het leef- en vaarcomfort aan boord) en betrouwbaar, maar waarschijnlijk ook de populairste en schoonste dieselmotoren die op dit moment verkrijgbaar zijn. 

 

HYBRIDESYSTEEM EN ZONNEPANELEN 

Vriendelijk voor milieu en omgeving, geen uitlaatgassen, geen lawaai en veroorzaakt vrijwel geen golven. In het vaarseizoen verbruikt de Greenline 33 een hoeveelheid fossiele brandstof die vergelijkbaar is met een zeilboot van dezelfde grootte en tienmaal minder als een planerende boot met twee motoren van dezelfde grootte - uiteraard komt dit ook tot uiting in de brandstofkosten. Volledig opgeladen accu's, de opbrengst van de zonnepanel niet meegerekend, geven de Greenline 33 een bereik van maximaal 37 km - genoeg voor dagelijkse korte tochtjes. 

Zonnepanelen houden de accu's opgeladen en leveren extra energie voor de elektrische aandrijving van de boot. Bij lage snelheid (bijvoorbeeld 7,5 km/u) is de hoeveelheid geleverde zonne-energie even groot als het energieverbruik, waardoor volledig kosteloos en zonder uitstoot gevaren kan worden. 

Het gepatenteerde hybridesysteem combineert veelzijdigheid en eenvoud en bevat de volgende onderdelen: 

• Een koppeling tussen de dieselmotor en de elektrische motor/generator (hydraulisch bediend). 

• Een Iskra elektrische motor/generator (eM/G) die in de elektrische aandrijfstand 7 kW levert en 5 kW levert wanneer aangedreven door de dieselmotor. De operationele spanning van dit onderdeel is 48 V gelijkspanning. De eM/G is gekoppeld aan een ZF-keerkoppeling die de schroef aandrijft. 

• Een aandrijfeenheid die aan de eM/G in de elektrische aandrijfstand stroom uit de accu's levert en omgekeerd in de diesel-aandrijfstand de juiste laadstroom voor de accu's levert en controleert = laadstand. 

• Een 3 kW omvormer/lader die de accu’s bij walstroom oplaadt en de boot te allen tijde 220 V wisselstroom levert. 

• Een dak met zonnepanelen dat de accu's oplaadt met maximaal 1,4 kW elektrische energie (afhankelijk van de intensiteit en de hoek van de zonnestraling). Bij de eerste zonnestraal leveren de solarpanelen energie. 

• Accu's van 240 Ah bij 48 V, 80% ontlading per cyclus toegestaan. Hoe werkt het hybridesysteem? 

5 GEBRUIKSMOGELIJKHEDEN
• In de haven, in de stand “walstroom” wordt de boot aangesloten op het 220 V net. De accu's worden opgeladen en de omvormer levert maximaal 3 kW wisselstroom om apparatuur zoals de koelkast, tv’s enz. te laten functioneren. 
• In de stand “elektrische aandrijving” (E) wordt de boot aangedreven door de eM/G die maximaal 7 kW elektrische energie verbruikt. Deze stand wordt gebruikt om een haven of ankerplaats in of uit te varen, zonder lawaai en uitlaatgassen en met een gering kielzog, bij snelheden tot 6 knopen. Bij 4 knopen leveren volle accu's een bereik van maximaal 20 mijl. 
• In de stand “dieselaandrijving” (D) drijft de dieselmotor de boot aan en draait de generator die de accu's laadt met maximaal 5 kW stroom. 
• In de stand “voor anker” leveren de accu's 220 V wisselstroom om de apparatuur te laten functioneren (maximaal 3 kW) 
• Als de lading van de accu's te laag wordt, wordt de dieselmotor ingeschakeld om de generator aan te drijven en worden de accu's geladen met 5 kW elektrische energie/stroom. De schroef draait niet (versnellingsbak in vrij). Dit is de stand “voor anker/opladen”.

 

HET BRANDSTOFVERBRUIK VAN DE GREENLINE 33 PER ZEEMIJL IS TWEEMAAL ZO LAAG ALS BIJ EEN VERGELIJKBARE WATERVERPLAATSENDE ROMP EN VIERMAAL ZO LAAG ALS BIJ EEN SEMI-WATERVERPLAATSENDE PLANERENDE BOOT MET TWEE MOTOREN. IN HET VAARSEIZOEN VERBRUIKT DE GREENLINE 33 EEN HOEVEELHEID FOSSIELE BRANDSTOF DIE VERGELIJKBAAR IS MET EEN ZEILBOOT VAN DEZELFDE GROOTTE EN TIENMAAL MINDER ALS EEN PLANERENDE BOOT MET TWEE MOTOREN VAN DEZELFDE GROOTTE - UITERAARD KOMT DIT OOK TOT UITING IN DE BRANDSTOFKOSTEN.

COMFORT

500 Liter dieseltank 
Uitstekend bereik bij dieselaandrijving (maximaal 1852 km) – de afstand bij elektrische aandrijving niet meegerekend. Dit betekent minder stoppen om te tanken, waardoor u meer tijd hebt om te varen en op uw favoriete plekken aan te meren. In de meeste gevallen is een enkele tank voldoende voor een vaarseizoen - in elk geval in de zomer. 

 

De bank van de bestuurder/medebestuurder kan naar achteren worden geklapt, waardoor in de haven of wanneer de boot voor anker ligt een comfortabele bank gecreëerd wordt. 

Slapen
De eigenaarshut biedt naast veel licht, ruimte en opbergruimte een ongelooflijk slaapcomfort (de bedden kunnen naar elkaar toe, of uit elkaar geschoven worden) en is een fantastische plaats om te ontspannen. Door het gebruik van echte matrassen is het slaapcomfort sterk verbeterd en kan het beddengoed gemakkelijk worden verwisseld. U wilt niet langer van boord om in een “echt” bed te slapen. 

 

Varen is een activiteit voor het hele gezin. De Greenline 33 biedt het huiselijk comfort van een 220 V wisselstroomomgeving, waardoor allerlei soorten thuisapparatuur gebruikt kunnen worden, van een ruime koelkast tot een magnetron / combi oven, televisietoestellen, opladen van gadgets en tablets en airconditioning. Deze apparatuur kan van huis worden meegebracht of kan gemakkelijk en voordelig worden aangeschaft. Koken en een maaltijd bereiden wordt een genoegen. Het verschil in comfort tussen uw woning en uw boot is verdwenen… 

Bij het nieuwe ontwerp van de Greenline 33 staat gebruiksvriendelijkheid centraal. Uitstekend zicht, veel daglicht, gelijkvloers en voldoende ruimte om gemakkelijk te kunnen rondlopen zijn ongekende eigenschappen voor een boot van 10 m. 

Ruime badkamer.
De douche en het toilet (de natte cel) zijn van normale afmetingen en voorzien uw boot van huiselijk comfort, waardoor een langer verblijf aan boord een waar genoegen wordt. 

 

Openslaande achterruit en schuifdeur naar de kuip.

Hierdoor kunnen de salon en de kuip eenvoudig worden samengevoegd waardoor uw leefgebied toeneemt en u zich buiten waant wanneer u binnen dineert of zich ontspant. U zult op een nieuwe manier genieten van uw favoriete ankerplaats of pas ontdekte haven. 

Goed beschermde kuip .    
Het verlengde dak biedt volledige bescherming tegen zon, regen en wind. Met een canvas afdekking (kuiptent is optioneel) kan de kuip volledig worden afgesloten, waardoor u uw vaarseizoen zo lang kunt maken als u maar wilt. Veilig en bruikbaar wanneer uw boot voor anker ligt of wanneer u op regenachtige, koude of winderige dagen onderweg bent. Daarnaast hoeft u zich geen zorgen meer te maken over uw (klein)kinderen en/of huisdier.

vraag meer informatie aan

Video

Terug naar boven ^

Files and documents

GL33 jan2014.pdf(pdf) - 377 KB
Catalogue Greenline English.pdf(pdf) - 4.6 MB
Catalogue Greenline German.pdf(pdf) - 4.6 MB
Catalogue GreenPad.pdf(pdf) - 4.9 MB
Greenline brochure 2010.pdf(pdf) - 1.6 MB
Waterkampioen, uitslag Hiswa Motorboot vh jaar 20100001.pdf(pdf) - 1.7 MB

Terug naar boven ^

Data Sheet

DesignerJ&J Design
CE categoryB
Hull length overall9.99 m / 32’4”
Hull length waterline at rest9.85 / 32’3”
Beam3.49 m / 11’5”
Draft empty standard boat0.70 m / 2’4”
Displacement empty standard boat4.800 kg / 10.580 lbs
Air draught (antenna’s excluded)3.10 m / 10’17”
Hull typeSuper displacement
Cabins1 + saloon
Max. Berths2 + 2 + 3
Diesel engines max speed*
Engine (std)110 hp / 10 kts
Engine (optional)150 hp / 13 kts
Engine (optional)220 hp / 18kts
Diesel max range@7 kts700 NM
Electric propulsion@48Volts 7kW
Generator5kW
Electric max speed5,5 kts
Electric cruising speed4 kts
Electric sailing range20 NM
Solar panels capacity@48Volts1398W
Hybrid battery capacity (Li-Po)@48Volts11.5kWh
Propulsion typeShaft
Max number of cylinders5
Diesel tank (std)500 L / 132 US Gallon
Water tank (std)300 L / 80 US Gallon
Black water tank63 L / 17 US Gallon
Headroom saloon2.02 m

vraag meer informatie aan

Terug naar boven ^