Atlantic 43 HK
Omschrijving
De Atlantic 43 is een fantastisch "go everywhere" aluminium zeiljacht in uitstekende staat. Recent volledig geschilderd & klaar voor nieuw avontuur!
Zelf heb ik de mogelijkheid gehad om de indeling en het dekplan te ontwerpen van mijn Atlantic 43HK. Een aantal uitgangspunten stond hierin centraal.
- De boot moet makkelijk solo te varen zijn. Zowel wat betreft het zeilen als ook het manoeuvreren in havens en het passeren van een sluis.
- Een belangrijk onderdeel van de veiligheid aan boord is het fit blijven tijdens het varen.
- Prettige eigenschappen van het schip zijn hiervoor gebleken het overdekte stukje kuip onder het koepeltje (het "bushokje"). Heerlijk stil en beschut.
- ook de diepstekende kiel met ballast die zorgdraagt voor een ongekende stabiliteit. Dit betekent verder dat een keer te laat reven niet zo erg is. En door de dubbele roerbladen loopt ze nooit uit het roer.
- De snelheid van de boot vertaalt zich beter in mijlen per 24 uur. Zo rond de 170-200Nm.
- De hefkiel heeft vele voordelen. Niet alleen om droog te vallen (hebben we niet gedaan) maar vooral om bij leuke ankerplekken in wat meer ondiep water te gaan liggen. Bij getijdenhavens is er natuurlijk het voordeel dat je een groter tijdsbestek hebt om in en uit te varen. Bij voordewindse koersen met hogere golven zorgt het gedeeltelijk omhoog halen van de kiel voor een meer rustige beweging van het schip doordat ze soepel van de golf afgaat.
- het zetten en aanpassen van de zeilen kan bijna volledig plaatsvinden vanuit de kuip. Alleen de stagfok (en de licht weer zeilen) moet vooraf gehesen worden bij de mast.
- De gedachte achter een stagfok met leuvers in plaats van een rolsysteem is dat de stagfok tot zeker windkracht 9 kan blijven staan en daarna vervangen kan worden door de stormfok. Het inrollen van een zeil bij deze windsterkte zou makkelijk tot problemen kunnen leiden.
- Tijdens het varen van lange afstanden is het van groot belang dat het schip zichzelf kan sturen. Hiervoor zijn beschikbaar een bovenmatig krachtige autopilot, een windvaan (Windpilot) waarbij deze ook nog aangestuurd kan worden met een kleine stuurautomaat.
- het systeem van de twee lijnen (preventers) die als neerhouder dienen is ook direct een continue bulletalie.
- De lichtinval door de ramen van het koepeltje zou maximaal benut worden als hieronder de zithoek geplaatst zou worden.
- Deze zithoek moest een gezellige knusse hoek worden waar royaal gelounchd kon worden. Maar waar ook met 4 personen comfortabel gedineerd kan worden
- Het kombuis is ontworpen om met twee personen in te kunnen werken. Een ruim aanrechtblad wat onder alle omstandigheden te gebruiken is, mede vanwege de steun in de rug van de kielkast.
- De midden hut met bureautje was ideaal voor mijn zoon die tijdens ons rondje Atlantic daar de brugklas heeft gedaan. Daarnaast is het onderste bed als wisselkooi gebruikt tijdens langere oversteken.
- In de natte cel/badkamer is ruim voldoende rekening gehouden om natte kleding op te hangen en snel te laten drogen. Douchen aan boord is goed mogelijk, mede door de aanwezige watermaker.
- Elke hut is zo ontworpen dat er voldoende bergruimte is om alle persoonlijke spullen daar op te ruimen.
Tijdens ons Rondje Atlantic (2007-2008) heeft het schip ons gezin (4 personen) veel comfort en veiligheid geboden. Onder alle omstandigheden was er vertrouwen in onze Atlantic. Ook tijdens het meermalen varen van de Driehoek Noordzee (dualhanded, ongeveer 1100 Nm in twee weken) kwamen zowel schipper als bemanning uitgerust thuis met een grote glimlach op het gezicht.
Motor
Yanmar 4JH4-CE | 54 PKAlgemeen
Ontwerper: | Dick Zaal |
Werf: | Jachtwerf Atlantic BV |
Bouwnummer: | 4304 |
CE: | A |
CE max gewicht: | 2.025 kg |
Rompvorm: | Rondspant |
Rompkleur: | Rood |
Dek en opbouw kleur: | Wit |
Dek en opbouw materiaal: | Aluminium |
Ramen: | Vaste kunststof ramen & Lewmar porthol |
Kuip: | Achterkuip |
Open Kuip (OK): | ![]() |
Doorvaarthoogte normaal: | 20 m |
Variabele diepgang: | ![]() |
Diepgang: | 135 cm |
Diepgang maximaal: | 295 cm |
Diepgang minimaal: | 130 cm |
Lengte waterlijn: | 1.217 cm |
Waterverplaatsing: | 11.000 kg |
Ballast: | 4.200 kg |
Besturing: | Stuurwiel |
Plek besturing: | Buiten |
Afstandsbediening: | ![]() |
Roer: | Dubbel 2 x aluminium roerbladen, waar schip ook op kan staan |
Kiel/zwaard: | Hefkiel |
Bediening variabele driftbeperking: | Hydraulisch |
Opmerkingen: | - Schip is geïsoleerd met 40mm gespoten polyurethaan hardschuim rondom achter betimmering. |
Accommodatie
Salon: | ![]() |
Stahoogte: | 195 cm |
Eethoek: | ![]() |
Machinekamer: | ![]() |
Hutten: | 3 Voor-, midden- en achterhut |
Slaapplaatsen: | Vast: 6 Alle kooien 210 cm. lang |
Type interieur: | Modern, houtlook American Cherry betimmering en Alcantara bekleding |
Kleur stoffering: | Rood |
Matrassen: | ![]() |
Kussens: | ![]() |
Watertank & materiaal: | 500 liter Kunststof |
Watertankmeter: | ![]() |
Watermaker: | 30 liter/uur Schenker |
Vuilwatertank & materiaal: | 55 liter Rvs |
Vuilwatertankmeter: | ![]() |
Vuilwatertank afvoerpomp: | ![]() |
Dekafzuiging vuilwater: | ![]() |
Watersysteem: | Druksysteem |
Warm water: | ![]() |
Buitenwater: | ![]() |
Aantal douches: | 1 |
Toiletten: | 1 ![]() |
Radio/CD-speler: | ![]() |
Kooktoestel & brandstof: | 3 pit(ten) Gas Force-10 |
Oven: | ![]() |
Koelkast & voeding: | 80 liter Elektrisch RVS uitvoering met deur |
Vriezer: | 30 liter RVS uitvoering met deur |
Verwarming: | ![]() ![]() |
Opmerkingen: | - Corian keukenblad. |
Motor en elektra
Aantal identieke motoren: | 1 |
Start type: | Elektrisch |
Type: | Binnenboord |
Merk: | Yanmar |
Model: | 4JH4-CE |
Bouwjaar: | 2006 |
Aantal cilinders: | 4 |
Vermogen: | 54 pk |
Brandstof: | Diesel |
Keerkoppeling: | SD40 saildrive |
Overbrenging: | Saildrive |
Voortstuwing: | Verstelbare schroef Max Prop |
Koeling: | Indirect |
Brandstoftank aantal: | 1 |
Totale inhoud brandstoftank(s): | 450 liter |
Materiaal brandstoftank: | Aluminium |
Brandstoftankmeter: | ![]() |
Toerenteller: | Yanmar |
Oliedrukmeter: | Yanmar |
Temperatuurmeter: | Yanmar |
Boegschroef: | Elektrisch Max Power Duo Compo | 24V |
Accu: | 7 x service 24V: 4 x 200Ah Gel + Navigatie 12V: 2 x 140Ah Gel + Start 12V: 1 x 85Ah |
Acculader: | ![]() |
Dynamo: | ![]() |
Accumonitor: | ![]() |
Omvormer: | 2.500 Watt Mastervolt Mass Sine 24/2500 - 230V/50Hz |
Voltmeter: | ![]() |
Walstroom: | ![]() |
Walstroomkabel: | ![]() |
Verbruiksmonitor: | ![]() |
Voltage: | ![]() ![]() ![]() |
Opmerkingen: | - Racor dubbel brandstoffilter omschakelbaar in de bakskist. |
Navigatie en elektronica
Kompas: | Plastimo Horizon 135 |
Log/snelheid: | Raymarine ST60 |
Dieptemeter: | Raymarine ST60 |
Windmeter: | Raymarine ST60 |
Windvaanbesturing: | ![]() |
Navigatieverlichting: | ![]() |
Roerstandaanwijzer: | ![]() |
Autopilot: | Raymarine in combinatie met Jeva direct drive |
GPS: | Raymarine |
Kaartplotter: | Raymarine e125 hybrid touch MFD - 2013 |
Radar: | Raymarine 2013 |
AIS: | True Heading CTRX Graphene + transponder klasse B | jr. 2015 |
Korte golf zender: | Icom M801 met AT141 antenne tuner |
Marifoon: | Raymarine Ray 240E met binnen- en buitenhoorn |
Weatherfax/Navtex: | ICS nav6 |
Opmerkingen: | - Raymarine ST60 CH/VMG |
Tuigage
Type tuigage: | Kotter |
Aantal masten: | 1 |
Mast materiaal: | Aluminium |
Boegspriet + type: | Vast |
Verstaging: | Staaldraad |
Zeiloppervlak: | 109 m2 |
Aantal zeilen: | 5 |
Grootzeil: | ![]() |
Trysail: | ![]() |
Fok: | ![]() |
Stormfok: | ![]() |
Kluiver: | ![]() |
Gennaker: | ![]() |
Lieren: | Andersen RVS lieren |
Elektrische lieren: | 2 |
Handmatige lieren: | 6 |
Opmerkingen: | Mast, staand- en lopend want, radar, navigatie verlichting, antennes, vernieuwd in 2014 - Code Zero, 81,6 m2 met anti-torsielijn op Facnor FX2500 furler - 2007 |
Uitrusting buitenom
Ankers & materiaal: | 2 x Spade hoofdanker + Fortress anker Gegalvaniseerd |
Anker bevestiging: | Ketting |
Ankerlier: | Elektrisch Lewmar |
Buiskap: | ![]() |
Bimini: | ![]() |
Zeerailing: | ![]() |
Preek- en hekstoel(en): | ![]() |
Zwemplatform: | ![]() |
Zwemtrap: | ![]() |
Stootwillen, lijnen: | ![]() |
Kuiptafel: | ![]() |
Opmerkingen: | - Teak op kuipbanken. |
Veiligheid
Reddingsboei: | ![]() |
Reddingsvlot: | ![]() |
EPIRB: | ![]() |
Bilgepomp: | ![]() ![]() |
Brandblusser: | ![]() |
Radarreflector: | ![]() |
Noodvuurwerk: | ![]() |
Gasbun met afvoer: | ![]() |
Zelflozende kuip: | ![]() |