Atlantic 43 HK

Description

The Atlantic 43 is a fantastic "go everywhere" aluminum sailing yacht in excellent condition. Recently fully painted & ready for new adventure!

 

Zelf heb ik de mogelijkheid gehad om de indeling en het dekplan te ontwerpen van mijn Atlantic 43HK. Een aantal uitgangspunten stond hierin centraal.

  • De boot moet makkelijk solo te varen zijn. Zowel wat betreft het zeilen als ook het manoeuvreren in havens en het passeren van een sluis.
  • Een belangrijk onderdeel van de veiligheid aan boord is het fit blijven tijdens het varen.
  • Prettige eigenschappen van het schip zijn hiervoor gebleken het overdekte stukje kuip onder het koepeltje (het "bushokje"). Heerlijk stil en beschut.
  • ook de diepstekende kiel met ballast die zorgdraagt voor een ongekende stabiliteit. Dit betekent verder dat een keer te laat reven niet zo erg is. En door de dubbele roerbladen loopt ze nooit uit het roer.
  • De snelheid van de boot vertaalt zich beter in mijlen per 24 uur. Zo rond de 170-200Nm.
  • De hefkiel heeft vele voordelen. Niet alleen om droog te vallen (hebben we niet gedaan) maar vooral om bij leuke ankerplekken in wat meer ondiep water te gaan liggen.  Bij getijdenhavens is er natuurlijk het voordeel dat je een groter tijdsbestek hebt om in en uit te varen. Bij voordewindse koersen met hogere golven zorgt het gedeeltelijk omhoog halen van de kiel voor een meer rustige beweging van het schip doordat ze soepel van de golf afgaat.
  • het zetten en aanpassen van de zeilen kan bijna volledig plaatsvinden vanuit de kuip. Alleen de stagfok (en de licht weer zeilen) moet vooraf gehesen worden bij de mast.
  • De gedachte achter een stagfok met leuvers in plaats van een rolsysteem is dat de stagfok tot zeker windkracht 9 kan blijven staan en daarna vervangen kan worden door de stormfok. Het inrollen van een zeil bij deze windsterkte zou makkelijk tot problemen kunnen leiden.
  • Tijdens het varen van lange afstanden is het van groot belang dat het schip zichzelf kan sturen. Hiervoor zijn beschikbaar een bovenmatig krachtige autopilot, een windvaan (Windpilot) waarbij deze ook nog aangestuurd kan worden met een kleine stuurautomaat.
  • het systeem van de twee lijnen (preventers) die als neerhouder dienen is ook direct een continue bulletalie. 
  • De lichtinval door de ramen van het koepeltje zou maximaal benut worden als hieronder de zithoek geplaatst zou worden.
  • Deze zithoek moest een gezellige knusse hoek worden waar royaal gelounchd  kon worden. Maar waar ook met 4 personen comfortabel gedineerd kan worden
  • Het kombuis is ontworpen om met twee personen in te kunnen werken. Een ruim aanrechtblad wat onder alle omstandigheden te gebruiken is, mede vanwege de steun in de rug van de kielkast.
  • De midden hut met bureautje was ideaal voor mijn zoon die tijdens ons rondje Atlantic daar de brugklas heeft gedaan. Daarnaast is het onderste bed als wisselkooi gebruikt tijdens langere oversteken.
  • In de natte cel/badkamer is ruim voldoende rekening gehouden om natte kleding op te hangen en snel te laten drogen. Douchen aan boord is goed mogelijk, mede door de aanwezige watermaker.
  • Elke hut is zo ontworpen dat er voldoende bergruimte is om alle persoonlijke spullen daar op te ruimen.

Tijdens ons Rondje Atlantic  (2007-2008) heeft het schip ons gezin (4 personen) veel comfort en veiligheid geboden. Onder alle omstandigheden was er vertrouwen in onze Atlantic. Ook tijdens het meermalen varen van de Driehoek Noordzee (dualhanded, ongeveer 1100 Nm in twee weken) kwamen zowel schipper als bemanning uitgerust thuis met een grote glimlach op het gezicht.

Engine

Yanmar 4JH4-CE | 54 HP

General

Designer: Dick Zaal
Shipyard: Jachtwerf Atlantic BV
Hull number: 4304
CE-category: A
CE max weight: 2,025 kg
Hull shape: Roundbilge
Hull colour: Red
Deck colour: White
Deck construction: Aluminium
Windows: Fixed plastic windows & Lewmar porthole
Cockpit: Aft cockpit
Open cockpit:
Vertical clearance: 20 m
Variable depth:
Draught: 135 cm
Maximum draught: 295 cm
Minimum draught: 130 cm
Waterline length: 1,217 cm
Displacement: 11,000 kg
Ballast: 4,200 kg
Steering system: Wheel
Position steering system: Outside
Remote control:
Rudder: Double 2 x aluminium rudder blades, on which the ship can stand
Keel/Lee board: Lifting keel
Drift restriction controls: Hydraulic
Comments:

- Ship is insulated with 40mm injected polyurethane rigid foam all around behind panelling. - Lewmar medium profile deckhatches. - Lewmar roller blind + flyscreen for deck hatches. - Jefa steering system - Cockpit table at steering position.
- Painted in 2020 with 2 component ALEXSEAL paint

Accommodation

Saloon:
Headroom: 195 cm
Separate Dining area:
Engine room:
Cabins: 3 Front, middle and rear cabin
Berths: fixed: 6 All cages 210 cm. long
Type interior: Modern, wood look American cherry woodwork and Alcantara upholstery
Color upholstery: Red
Mattresses:
Cushions:
Water tank & material: 500 litre Plastic
Water tank gauge:
Water maker: 30 litre/hour Donor
Waste water tank: 55 Litre Stainless steel
Waste water tank gauge:
Waste water tank drainpump:
Deck suction:
Water system: Pressure system
Hot water: Boiler
Outside water: Deck Shower
Number of showers: 1
Toilets: 1 Manual
Radio/CD player:
Cooker & fuel: 3 burner(s) Gas Force-10
Oven:
Fridge & power source: 80 Litre Electric Stainless steel version with door
Freezer: 30 Litre Stainless steel version with door
Heating: hot air stove Webasto hot air heater + Heatpol diesel heater
Comments:

- Corian kitchen worktop.
- Washbasin in the bathroom.
- 230V WCD in each cabin, saloon and galley.
- Flexiteak floor in the saloon
- Yachtiflex slats under mattresses.
- Outside shower with hot and cold water.
- Recaro Atlantic black leather adjustable seat in navigation area

Engine, electrics

Number of identical engines: 1
Starting type: Electric
Type: Inboard
Brand: Yanmar Engine serviced 2021
Model: 4JH4-CE
Year: 2006
Number of cylinders: 4
Power: 54 hp
Hours counter:
Engine hours: 2,169
Fuel: Diesel
Gearbox: SD40 saildrive
Transmission: Saildrive
Propulsion: Adjustable propellor Max Prop
Cooling system: Indirect
Fuel tanks: 1
Total fuel tank(s) capacity: 450 Litre
Fuel tank material: Aluminium
Fuel tank gauge:
Tachometer: Yanmar
Oil pressure gauge: Yanmar
Temperature gauge: Yanmar
Bow thruster: Electric Max Power Duo Compo | 24V
Battery: 7 x Service 24V: 4 x 200Ah Gel + Navigation 12V: 2 x 140Ah Gel + Start 12V: 1 x 85Ah
Battery charger: 1 x Mastervolt 24V/50Ah + 1 x Mastervolt 12V/30Ah
Alternator: 1 x 12V/80Ah + 1 x 24V/75Ah
Battery monitor:
Inverter: 2.500 Watt Mastervolt Mass Sine 24/2500 - 230V/50Hz
Voltmeter:
Shore power:
Shore power cable:
Consumption monitor:
Voltage: 12V 24V 220V
Comments: - Mastervolt isolation transformer

Navigation and electronics

Compass: Plastimo Horizon 135
Log/speed: Raymarine ST60
Depth gauge: Raymarine ST60
Wind gauge: Raymarine ST60
Windvane steering: Wind Pilot
Navigation lights: LED
Rudder position indicator: Via Raymarine autopilot
Autopilot: Raymarine in combination with Jeva direct drive
GPS: Raymarine
Chart plotter: Raymarine e125 hybrid touch MFD - 2013
Radar: Raymarine 2013
AIS: True Heading CTRX Graphene + transponder klasse B | jr. 2015
Short band transmitter: Icom M801 with AT141 antenna tuner
VHF: Raymarine Ray 240E with inner and outer horn
Weatherfax/Navtex: ICS nav6
Comments:

- Raymarine ST60 CH/VMG
- Raymarine ST60 Graphic - Raymarine ST60 Graphic
- Raymarine MK 9 - Raymarine MK 9 - external keyboard at navigation unit - Nautiview 15" LCD screen at navigation corner for computer and navigation system - RR Pacific antenna system in combination with a WIFI antenna and router. - Pactor modem for downloading weather maps and sending mails via sailmail. - Raymarine Smartpilot remote control.

Rig and sails

Sailplan type: Cutter
Number of masts: 1
Spars material: Aluminium
Bowsprit: Fixed
Standing rig: Steel wire
Sail surface: 109 m2
Number of sails: 5
Main sail: 44.1 m2 battened mainsail with 3 reefs on Ronstan rigging - 2014
Try sail: 12 m2 2010
Jib: 17,5 m2 - 2019
Storm jib: Heavy Duty, 10 m2 in Dacron cruising offshore cloth - 2006
Flying jib: 47,4 m2 on Reckmann furling system - 2014
Gennaker: Momentum Aspin AR12 with stripper
Winches: Andersen stainless steel winches
Electric winches: 2
Manual winches: 6
Comments:

- Code Zero, 81.6 m2 with anti-torsion line on Facnor FX2500 furler - 2007
. - Sailhood new in 2020 from de Vries Sails. - Steering wheel cover
- Removable cutterstay with Wichard quick release. - Deck fittings from Ronstan/Frederiksen.

Deck Equipment

Anchors & material: 2 x Spade hoofdanker + Fortress anker Galvanized
Anchor connection: Chain
Anchor windlass: Electric Lewmar
Sprayhood: Fixed aluminium dockhouse
Bimini: De Vries Sails - 2020
Sea rails:
Push- and pulpit(s):
Swimming platform:
Swimming ladder:
Fenders, lines:
Cockpit table:
Comments:

- Teak on cockpit seats. - Ronstan/Frederiksen deck fittings - Spinlock fall arresters.

Safety

Life buoy:
Life raft: BFA Marine 6 persons in container (must be inspected)
Bilge pump: Manual Electric
Fire extinguisher: 1 x fire extinguisher + extinguishing system in engine room
Radar reflector: Vibration + SEA ME active radar reflector
Flares:
Gas bottle locker with drain:
Self-draining cockpit:

Documents

Back to list

Request more information