Atlantic 43 HK

Omschrijving

De Atlantic 43 is een fantastisch "go everywhere" aluminium zeiljacht in uitstekende staat. Recent volledig geschilderd & klaar voor nieuw avontuur!

 

Zelf heb ik de mogelijkheid gehad om de indeling en het dekplan te ontwerpen van mijn Atlantic 43HK. Een aantal uitgangspunten stond hierin centraal.

  • De boot moet makkelijk solo te varen zijn. Zowel wat betreft het zeilen als ook het manoeuvreren in havens en het passeren van een sluis.
  • Een belangrijk onderdeel van de veiligheid aan boord is het fit blijven tijdens het varen.
  • Prettige eigenschappen van het schip zijn hiervoor gebleken het overdekte stukje kuip onder het koepeltje (het "bushokje"). Heerlijk stil en beschut.
  • ook de diepstekende kiel met ballast die zorgdraagt voor een ongekende stabiliteit. Dit betekent verder dat een keer te laat reven niet zo erg is. En door de dubbele roerbladen loopt ze nooit uit het roer.
  • De snelheid van de boot vertaalt zich beter in mijlen per 24 uur. Zo rond de 170-200Nm.
  • De hefkiel heeft vele voordelen. Niet alleen om droog te vallen (hebben we niet gedaan) maar vooral om bij leuke ankerplekken in wat meer ondiep water te gaan liggen.  Bij getijdenhavens is er natuurlijk het voordeel dat je een groter tijdsbestek hebt om in en uit te varen. Bij voordewindse koersen met hogere golven zorgt het gedeeltelijk omhoog halen van de kiel voor een meer rustige beweging van het schip doordat ze soepel van de golf afgaat.
  • het zetten en aanpassen van de zeilen kan bijna volledig plaatsvinden vanuit de kuip. Alleen de stagfok (en de licht weer zeilen) moet vooraf gehesen worden bij de mast.
  • De gedachte achter een stagfok met leuvers in plaats van een rolsysteem is dat de stagfok tot zeker windkracht 9 kan blijven staan en daarna vervangen kan worden door de stormfok. Het inrollen van een zeil bij deze windsterkte zou makkelijk tot problemen kunnen leiden.
  • Tijdens het varen van lange afstanden is het van groot belang dat het schip zichzelf kan sturen. Hiervoor zijn beschikbaar een bovenmatig krachtige autopilot, een windvaan (Windpilot) waarbij deze ook nog aangestuurd kan worden met een kleine stuurautomaat.
  • het systeem van de twee lijnen (preventers) die als neerhouder dienen is ook direct een continue bulletalie. 
  • De lichtinval door de ramen van het koepeltje zou maximaal benut worden als hieronder de zithoek geplaatst zou worden.
  • Deze zithoek moest een gezellige knusse hoek worden waar royaal gelounchd  kon worden. Maar waar ook met 4 personen comfortabel gedineerd kan worden
  • Het kombuis is ontworpen om met twee personen in te kunnen werken. Een ruim aanrechtblad wat onder alle omstandigheden te gebruiken is, mede vanwege de steun in de rug van de kielkast.
  • De midden hut met bureautje was ideaal voor mijn zoon die tijdens ons rondje Atlantic daar de brugklas heeft gedaan. Daarnaast is het onderste bed als wisselkooi gebruikt tijdens langere oversteken.
  • In de natte cel/badkamer is ruim voldoende rekening gehouden om natte kleding op te hangen en snel te laten drogen. Douchen aan boord is goed mogelijk, mede door de aanwezige watermaker.
  • Elke hut is zo ontworpen dat er voldoende bergruimte is om alle persoonlijke spullen daar op te ruimen.

Tijdens ons Rondje Atlantic  (2007-2008) heeft het schip ons gezin (4 personen) veel comfort en veiligheid geboden. Onder alle omstandigheden was er vertrouwen in onze Atlantic. Ook tijdens het meermalen varen van de Driehoek Noordzee (dualhanded, ongeveer 1100 Nm in twee weken) kwamen zowel schipper als bemanning uitgerust thuis met een grote glimlach op het gezicht.

Motor

Yanmar 4JH4-CE | 54 PK

Algemeen

Ontwerper: Dick Zaal
Werf: Jachtwerf Atlantic BV
Bouwnummer: 4304
CE: A
CE max gewicht: 2.025 kg
Rompvorm: Rondspant
Rompkleur: Rood
Dek en opbouw kleur: Wit
Dek en opbouw materiaal: Aluminium
Ramen: Vaste kunststof ramen & Lewmar porthol
Kuip: Achterkuip
Open Kuip (OK):
Doorvaarthoogte normaal: 20 m
Variabele diepgang:
Diepgang: 135 cm
Diepgang maximaal: 295 cm
Diepgang minimaal: 130 cm
Lengte waterlijn: 1.217 cm
Waterverplaatsing: 11.000 kg
Ballast: 4.200 kg
Besturing: Stuurwiel
Plek besturing: Buiten
Afstandsbediening:
Roer: Dubbel 2 x aluminium roerbladen, waar schip ook op kan staan
Kiel/zwaard: Hefkiel
Bediening variabele driftbeperking: Hydraulisch
Opmerkingen:

- Schip is geïsoleerd met 40mm gespoten polyurethaan hardschuim rondom achter betimmering.
- Lewmar medium profile dekluiken.
- Lewmar rolgordijn + hor voor dekluiken.
- Jefa stuursysteem.
- Kuiptafel aan stuurstand.
- Geschilderd in 2020 met 2 componenten ALEXSEAL lak

Accommodatie

Salon:
Stahoogte: 195 cm
Eethoek:
Machinekamer:
Hutten: 3 Voor-, midden- en achterhut
Slaapplaatsen: Vast: 6 Alle kooien 210 cm. lang
Type interieur: Modern, houtlook American Cherry betimmering en Alcantara bekleding
Kleur stoffering: Rood
Matrassen:
Kussens:
Watertank & materiaal: 500 liter Kunststof
Watertankmeter:
Watermaker: 30 liter/uur Schenker
Vuilwatertank & materiaal: 55 liter Rvs
Vuilwatertankmeter:
Vuilwatertank afvoerpomp:
Dekafzuiging vuilwater:
Watersysteem: Druksysteem
Warm water: Boiler
Buitenwater: buitendouche
Aantal douches: 1
Toiletten: 1 Handmatig
Radio/CD-speler:
Kooktoestel & brandstof: 3 pit(ten) Gas Force-10
Oven:
Koelkast & voeding: 80 liter Elektrisch RVS uitvoering met deur
Vriezer: 30 liter RVS uitvoering met deur
Verwarming: hete lucht kachel Webasto hetelucht kachel + Heatpol diesel kachel
Opmerkingen:

- Corian keukenblad.
- Wastafel in de badkamer.
- 230V WCD in iedere hut, salon en kombuis.
- Flexiteak vloer in de kajuit
- Yachtiflex lattenbodems onder matrassen.
- Buitendouche met warm en koud water.
- Recaro Atlantic zwart leren verstelbare stoel in de navigatiehoek

Motor en elektra

Aantal identieke motoren: 1
Start type: Elektrisch
Type: Binnenboord
Merk: Yanmar Engine serviced 2021
Model: 4JH4-CE
Bouwjaar: 2006
Aantal cilinders: 4
Vermogen: 54 pk
Urenteller:
Draaiuren: 2.169
Brandstof: Diesel
Keerkoppeling: SD40 saildrive
Overbrenging: Saildrive
Voortstuwing: Verstelbare schroef Max Prop
Koeling: Indirect
Brandstoftank aantal: 1
Totale inhoud brandstoftank(s): 450 liter
Materiaal brandstoftank: Aluminium
Brandstoftankmeter:
Toerenteller: Yanmar
Oliedrukmeter: Yanmar
Temperatuurmeter: Yanmar
Boegschroef: Elektrisch Max Power Duo Compo | 24V
Accu: 7 x service 24V: 4 x 200Ah Gel + Navigatie 12V: 2 x 140Ah Gel + Start 12V: 1 x 85Ah
Acculader: 1 x Mastervolt 24V/50Ah + 1 x Mastervolt 12V/30Ah
Dynamo: 1 x 12V/80Ah + 1 x 24V/75Ah
Accumonitor:
Omvormer: 2.500 Watt Mastervolt Mass Sine 24/2500 - 230V/50Hz
Voltmeter:
Walstroom:
Walstroomkabel:
Verbruiksmonitor:
Voltage: 12V 24V 220V
Opmerkingen:

- Racor dubbel brandstoffilter omschakelbaar in de bakskist.
- Mastervolt schakelbord met carling switches voor de diverse verbuikers in de navigatiehoek
- Tanktender meetsysteem voor drinkwater en diesteltank.
- Mastervolt navigatielampen controlepaneel in centrale navigatiepaneel.
- Mastervolt scheidingstransformator

Navigatie en elektronica

Kompas: Plastimo Horizon 135
Log/snelheid: Raymarine ST60
Dieptemeter: Raymarine ST60
Windmeter: Raymarine ST60
Windvaanbesturing: Windpilot
Navigatieverlichting: LED
Roerstandaanwijzer: Via stuurautomaat van Raymarine
Autopilot: Raymarine in combinatie met Jeva direct drive
GPS: Raymarine
Kaartplotter: Raymarine e125 hybrid touch MFD - 2013
Radar: Raymarine 2013
AIS: True Heading CTRX Graphene + transponder klasse B | jr. 2015
Korte golf zender: Icom M801 met AT141 antenne tuner
Marifoon: Raymarine Ray 240E met binnen- en buitenhoorn
Weatherfax/Navtex: ICS nav6
Opmerkingen:

- Raymarine ST60 CH/VMG
- Raymarine ST60 Graphic
- Raymarine MK 9 - extern toetsenbord bij navigatiehoek.
- Nautiview 15" LCD scherm bij navigatiehoek voor computer en navigatiesysteem.
- RR Pacific antenne systeem icm een WIFI antenne en router.
- Pactor modem voor mogelijkheid om weerkaarten binnen te halen en om mails te sturen via sailmail.
- Raymarine Smartpilot afstandbediening.

Tuigage

Type tuigage: Kotter
Aantal masten: 1
Mast materiaal: Aluminium
Boegspriet + type: Vast
Verstaging: Staaldraad
Zeiloppervlak: 109 m2
Aantal zeilen: 5
Grootzeil: 44,1 m2 doorgelat grootzeil met 3 reven op Ronstan wagens - 2014
Trysail: 12 m2 2010
Fok: 17,5 m2 - 2019
Stormfok: Heavy Duty, 10 m2 in Dacron cruising offshore doek - 2006
Kluiver: 47,4 m2 op Reckmann rolreef systeem - 2014
Gennaker: Momentum Aspin AR12 met stripper
Lieren: Andersen RVS lieren
Elektrische lieren: 2
Handmatige lieren: 6
Opmerkingen:

Mast, staand- en lopend want, radar, navigatie verlichting, antennes, vernieuwd in 2014

- Code Zero, 81,6 m2 met anti-torsielijn op Facnor FX2500 furler - 2007
- Zeilhuik nieuw in 2020 van de Vries Sails.
- Stuurwielhoes
- Wegneembare kotterstag met Wichard snelspanner.
- Dek beslag van Ronstan/Frederiksen.

Uitrusting buitenom

Ankers & materiaal: 2 x Spade hoofdanker + Fortress anker Gegalvaniseerd
Anker bevestiging: Ketting
Ankerlier: Elektrisch Lewmar
Buiskap: Vaste aluminium dockhouse
Bimini: De Vries Sails - 2020
Zeerailing:
Preek- en hekstoel(en):
Zwemplatform:
Zwemtrap:
Stootwillen, lijnen:
Kuiptafel:
Opmerkingen:

- Teak op kuipbanken.
- Ronstan/Frederiksen dekbeslag.
- Spinlock valstoppers.

Veiligheid

Reddingsboei:
Reddingsvlot: BFA Marine 6 persoons in container (moet gekeurd worden)
EPIRB:
Bilgepomp: Handmatig Elektrisch
Brandblusser: 1 x brandblusser + blussysteem in motorruimte
Radarreflector: Trilens + SEA ME actieve radarreflector
Noodvuurwerk:
Gasbun met afvoer:
Zelflozende kuip:

Documenten

Terug naar lijst

Vraag meer informatie





Tell-a-friend