Roberto Biscontini en Lorenzo Argento zijn de twee architecten achter deze eenvoudig zeilende en zeer wendbare 54-voeter. Hun creatie effent het pad voor een nieuwe generatie high-end cruisers die de lay-out van cockpit en interieur optimaliseren zonder in te boeten aan prestaties, functionaliteit of comfort.
Het jacht draagt het onmiskenbare DNA van de Oceanis-serie, een delicaat evenwicht tussen vorm en functie dat haar even mooi als bekwaam maakt, en even doelgericht als veelzijdig, net zo klaar voor een snelle oceaan oversteek als voor een ontspannen cruise bij zonsondergang.
Met de nadruk op de bouwkwaliteit, de hoogwaardige materialen en de innovatieve visie die altijd al kenmerkend is geweest voor het merk BENETEAU, vertegenwoordigt de Oceanis Yacht 54 echt het summum van het moderne monohull cruising design.
ONTWERP BUITENZIJDE
Met een rechte voorsteven die nieuwe interieurvolumes in het boeggedeelte mogelijk maakt, en een maximale breedte (5 m) die verder naar achteren wordt doorgetrokken, biedt de Oceanis Yacht 54 een ultramoderne, perfect uitgebalanceerde romp die onder alle omstandigheden voor maximale sensatie zorgt. Aan de bewegingen van de opvarenden op het dek is speciale aandacht besteed, met name rond de cockpit, die het traditionele ontwerp van de midden cockpit moderniseert tot een vlakke lay-out met aparte zones om te loungen en te zeilen. De goed beschutte cockpit en de vele handgrepen zorgen voor meer veiligheid bij het betreden van het voordek. Toegang tot de zee wordt geboden door het ruime zwemplatform dat, wanneer uitgeklapt, de ruimte onder de cockpit onthult en waarin een acht voet opblaasbare tender kan worden opgeborgen. De Oceanis Yacht 54 is verkrijgbaar met twee verschillende diepgangsmaten: 2,50 m (standaard), 1,95 m (optie).
INTERIEUR ONTWERP
Het doel van Lorenzo Argento bij het ontwerpen van het interieur was het creëren van een warme, moderne sfeer met zoveel mogelijk natuurlijk licht en ventilatie. De indeling van de Oceanis Yacht 54 weerspiegelt de wens om aan de behoeften van moderne eigenaren te voldoen, met goed ontworpen, veelzijdige kabine-indelingen die een ongeëvenaard niveau van comfort en veel bergruimte bieden. Tafels en zitgedeeltes zijn opnieuw ontworpen om zowel gezelligheid als praktisch nut te bieden, en de toegang tot alle belangrijke systemen en componenten zijn fraai weggewerkt achter diverse panelen.
Er zijn twee versies beschikbaar, een 3-kabine met 2 natte cellen of een 3-kabine met 3 natte cellen, en beide kunnen worden gebouwd in licht eiken of notenhout.
This is a very refined yacht that is genuinely very easy to manage. It could demollish an ocean passage with ease but I still feel its natural home is the Med, where its mixture of style, speed and ease of handling make for a very pleasing mix.
- Sailing Today - Sam's Verdict
Video
Files and documents
Beneteau Oceanis Yacht 54 - Brochure.pdf | (pdf) - 1.7 MB |
Beneteau Oceanis Yacht 54 - General Specification English.pdf | (pdf) - 448 KB |
Beneteau Oceanis Yacht 54 - Allgemeine Ausstattungsliste.pdf | (pdf) - 452 KB |
Beneteau Oceanis Yacht 54 Electronic Pack.pdf | (pdf) - 605 KB |
Press article - Sailing Today.pdf | (pdf) - 1.4 MB |
VPP deep draught keel - Furlin mast.pdf | (pdf) - 2.6 MB |
VPP short draught keel - Furlin mast.pdf | (pdf) - 2.6 MB |
Data Sheet
Design | Naval Architect: BISCONTINI YACHT DESIGN - Outside & interior design: LORENZO ARGENTO |
CE category | A10/B12/C14 |
Length overall | 17,12m 56’2’’ |
Hull length | 15,98m 52’5’’ |
Length waterline at rest | 15,40m 50’6’’ |
Beam | 5,00m 16’5’’ |
Standard draft (T-keel) | 2,50m 8’2’’ |
Standard ballast weight (Cast iron) | 4 500kg 9,918 lbs |
Shallow draught keel | 2,00m 6’7’’ |
Weight of shallow draft keel (Cast iron) | 5 130kg 11,307 lbs |
Air draft (excluding antenna) | 24,00m 78’9’’ |
Performance air draught (excluding antenna) | 25,80m 85’ |
Light displacement | 16 600kg 36,586 lbs |
Fuel capacity (standard) | 400L 106 US Gal |
Fresh water capacity (standard) | 720L 190 US Gal |
Engine power, | |
Sail drive (standard) | 80 HP |
Sail drive Dock&Go (Option) | 80 HP |
Propeller shaft (Option) | 110 HP |
Headroom companionway | 2.00 m / 6’7“ |
ALUMINUM MAST WITH IN-BUILT FURLER | |
Furling mainsail | 63,00m² 678 sq/ft |
Self-tacking jib | 51,00m² 549 sq/ft |
Furling genoa (105 %) | 65,00m² 700 sq/ft |
Code 0 | 123,00m² 1,324 sq/ft |
Asymmetric spinnaker 210,00m² 2,260 sq/ft | |
I | 19,90m 65’3’’ |
J | 6,80m 22’4’’ |
P | 20,00m 65’7’’ |
E | 6,80m 22’4’’ |
PERFORMANCE CLASSICAL ALUMINUM MAST (+ 1,80m / 5’11’’) | |
Performance version mainsail | 83,00m² 894 sq/ft |
Self-tacking jib | 56,00m² 603 sq/ft |
Furling genoa (105 %) | 70,00m² 754 sq/ft |
Code 0 | 135,00m² 1,453 sq/ft |
Asymmetric spinnaker | 260,00m² 2,800 sq/ft |
I | 21,75m 75’2’’ |
J | 6,80m 22’4’’ |
P | 22,00m 75’6’’ |
E | 6,80m 22’4’’ |